Close
Mon - Sat 8.00 - 18.00. Sunday CLOSED

Modely aut z historického pohledu

Modely aut z historického pohledu

Výkup aut baví už celé generace. Dětské hračky se přetavily ve vysoce ceněný sběratelský artikl. Pojďme se podívat na jejich historii.

MODELY AUT, CO TO VLASTNĚ JE?

Každý z modelů aut je zmenšeninou reálného automobilu, a to vždy v určitém měřítku. Konkrétně se používají tato: 1:160, 1:120, 1:87, 1:72, 1:55, 1:48, 1:45, 1:43, 1:35, 1:32, 1:24, 1:18, 1:16, 1:12, 1:10, 1:9, 1:8.

Od celé řady skutečných vozů si tak můžete pořídit i jejich zmenšeného „sourozence“. Tato auta se typicky vyrábějí z kovu, respektive z jejich slitin, dále z gumy a v moderní době stále více rovněž z plastu a nově i z resinu. Původně byla autíčka navržena coby dětské hračky, nicméně postupem času na ně svůj zájem začali soustředit dospělí sběratelé.

HISTORIE

Historie výroby modelů aut sahá do období na počátku 20. století. Tehdy činnost zahájily společnosti Meccano a Dowst Brothers. První ve Velké Británii, druhá jmenovaná v USA. Příliš se ale jejich výrobky neujaly a ani je nemáme dodnes zachované. Chyběly jim kvalitně propracované detaily a nedostatkem určitě byla taktéž nízká odolnost.

Doslova revoluci přinesla až v roce 1947 firma Lesney. První angličák vznikl roku 1952 a vyrobil jej Jack Odell. Mínil ho ukázat svému příteli, a aby se křehké malé autíčko nepoškodilo, vložil jej do krabičky od sirek. Konkrétně šlo o krabičku od zápalek z dílny československé firmy Solo Sušice. Nápad byl na světě. Odtud bylo už jen krůček k anglickému názvu – Matchbox, který si Odellův kolega dal později i patentovat.

Série autíček pak dostala konkrétně označení Matchbox 1-75, a to podle roku 1975. Modely byly charakteristické svým obalem evokujícím právě krabičku od sirek. Auta ze zinkové slitiny už byla i ve svých prvních verzích zdařile propracovaná. Stále ovšem mířila primárně do segmentu dětských hraček, neboť byla barevná, což malé milovníky aut poutalo.

Hračky z kovu a plechu cílily primárně na děti z movitých rodin. Miniaturizace, která společnosti nakonec přinesla největší slávu, měla důvod prozaický: Dovolovala snížit cenu a tím více rodičů si tak mohlo dovolit svému dítěti hračku koupit.

Modely přesto byly funkční a velmi odolné. Historicky nejúspěšnější pro Lesney byl korunovační kočár královny Alžběty II. Modelů se prodalo více než milion. Sběratelství začalo být populární hlavně od 50. let.

Společnost Lesney se nakonec stala součástí koncernu Mattel a přesunula i svou výrobu. Valná většina současných angličáků se tak „narodila“ v Číně.

KOŘENY SBĚRATELSTVÍ V ČESKU

V ČR zažilo toto odvětví boom zejména po revoluci. Do té doby museli sběratelé vyvinout značné úsilí, pokud chtěli do své sbírky získat nový přírůstek. Cestovat do zahraničí, kde byly modely aut běžně ke koupi, prakticky nebylo možné. Kdo si mohl dovolit vyjet za hranice, s oblibou si domů coby suvenýr z cest vozil právě modely aut.

Jednou z mála cest přímo doma tak zůstával Tuzex. A cena? Tehdy jeden a půl bonu. Autíčka od Lesney v tuzemsku ve své době neměla díky vysoké úrovni detailů konkurenci.

Možnosti se časem naštěstí citelně rozšířily. Aktuálně tak patří k oblíbeným sběratelským artiklům třeba Škodovky od firmy Abrex, a to v měřítkách 1:18, 1:24, 1:43 a 1:72, přičemž asi nejvíce je žádaný poměr 1:43. A to i přesto, že na úkor věrnosti musí být nutně omezena funkčnost autíčka, takže se mu například nedají otevřít dveře.

Ostatně obecně vozy takzvaného východního bloku, zejména pak ty české, se řadí k tomu nejpopulárnějšímu, co se v kolekcích tuzemských majitelů objevuje. Na samém počátku je realizovaly hlavně společnosti domácí, třeba Kaden s.r.o., která vyráběla modely aut Škoda v 25 úpravách. Dnes se již výroba rozšířila i do zahraničí.

Pavla Pešková