Logistické procesy se v dnešní době čím dál více digitalizují a vzájemně propojují v souladu s principy průmyslu 4.0. Tento proces se nevyhýbá ani nákladním automobilům, na nichž celá logistika stojí. Nákladní auta Mercedes-Benz patří v tomto ohledu k předvoji tohoto trendu.
Co všechno dnes dokáží a jak pracují v rámci celého logistického procesu?
Truck Data Center 7 zajišťuje digitální propojení nákladních aut Mercedes Benz
Truck Data Center 7 představuje ústřední jednotku komunikace vozu s cloudovým datovým prostředím. Sbírá veškerá data o stavu vozidla v reálném čase, která jsou k dispozici jak řidiči, tak pracovníkům cloudové centrály, kteří tak získávají dokonalý přehled jak o jednotlivých vozech, tak o vozovém parku jako celku.
Sám řidič má vedle těchto informací přístup i k dalším aplikacím, které usnadňují jeho práci, díky dvojici velkých digitálních displejů. Nové aplikace lze podle potřeby instalovat do vozu na dálku.
Díky aplikaci HABBL má řidič vždy jasno
Tato aplikace je integrální součástí digitální výbavy moderních nákladních vozů Mercedes. Jejím účelem je efektivnější správa transportních procesů a provádění řidiče celým požadovaným sledem pracovních úkolů pro konkrétní cestu, konkrétního zákazníka či konkrétní produkt.
HABBL je dnes nezbytnou pomůckou pro plánování cest i pružné změny trasy, nasměrování do správného doku, přijímání a potvrzování dodávek, kontrolu vozidla před odjezdem a spoustu dalších úkonů. Jeho nespornou výhodou je velká uživatelská přívětivost a de facto nemožnost důležité úkoly opomíjet.
Aplikace může vedle displejů v kabině fungovat i v mobilu a lze ji tak využít například ještě pro digitální podpisy či skenování dokumentů v rámci dodávky.
Fleetboard je mozkem celé flotily vozů
Správa celého vozového parku se pak odehrává na platformě Fleetboard, která může například:
- vyhodnocovat data odesílaná ze všech vozů a využívat je k efektivnějšímu plánování práce celé flotily i každého jednotlivého řidiče.
- pružně reagovat na případné změny trasy, dopravní komplikace, poruchy vozu a další události
- sledovat polohu všech propojených vozů s pomocí GPS s pravidelnou aktualizací každých 30 sekund
- monitorovat jízdu vozu z hlediska bezpečnosti, sledovat, jak často byl například deaktivován pomocný brzdný systém či systém vybočení z pruhu.
- hodnotit spotřebu paliva a emise vozu a činit návrhy na zlepšení stylu jízdy řidiče tak, aby byla bezpečnější a úspornější.
MB Uptime jakožto součást Fleetboardu šetří náklady na opravy
Důležitým prvkem Fleetboardu Mercedes-Benz je služba Uptime. Tato aplikace má na základě dodaných dat přehled o blížící se nutnosti servisů a oprav u každého vozu. Sleduje stav více než 40 autodílů a součástí vozu a pokud u některé z nich diagnostikuje opotřebení, hrozbu selhání či jakýkoliv jiný problém, obratem vyrozumí operátora o nutnosti případného servisu.
Takto dokáže služba Uptime snížit počet neplánovaných návštěv servisu až o polovinu, usnadnit diagnostiku servisním technikům a podstatně tak zvýšit počet hodin, které vůz stráví tam, kde má – na cestách za zákazníky.
Kromě toho má služba Uptime ještě funkci zajištění vozu proti krádeži, a automaticky spustí alarm a uvědomí centrálu, dojde-li k nezákonnému vniknutí do vozu. Podrobněji se službou Uptime zaobírá tento článek.
Moderní vozy Mercedes-Benz jsou tak plně digitalizovanými koráby propojené se systémy, které maximálně zefektivňují činnost vozu, řidiče, flotily a koneckonců i logistického řetězce jako celku.